Logopeda

Kiedy do logopedy?

„Po co iść do logopedy skoro dziecko jeszcze nie mówi? Nie miałam pojęcia, że takie małe dzieci też chodzą do logopedy. ” Zawód logopedy kojarzony jest zazwyczaj z korekcją wad wymowy. Jest jednak prawda wygląda nieco  inaczej. Logopedia jest szeroką dyscypliną, a logopeda może dokonać badania i udzielić wsparcia zarówno noworodkowi jak i osobie dojrzałej po siedemdziesiątym roku życia. Logopeda skutecznie pomaga także osobom dorosłym w korekcji wad wymowy, poprawie emisji głosu, nauce prawidłowego toru oddechowego etc.

Kiedy zatem warto wybrać się na konsultację logopedyczną?

Do logopedy należy przyjść, gdy:

  • dziecko około roku nie wymawia pojedynczych słów
  • dziecko dwuletnie ma ograniczony zasób słownictwa (kilka, kilkanaście słów) lub nie mówi, nie tworzy prostych zdań typu „mama am”
  • niezależnie od wieku, dziecko mówi niewyraźnie, wypowiedzi są niezrozumiałe
  • dziecko nie reaguje na polecenia, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, wypowiada niezrozumiałe ciągi dźwięków, nie reaguje na imię
  • dziecko w 4 roku życia nie wymawia głosek s,z,c,dz (mówi np śłońce zamiast słońce)*
  • dziecko w 5 roku życia nie wymawia głosek sz, rz, cz, dż (mówi np. safa zamiast szafa)*
  • dziecko w 6 roku życia nie wymawia głoski r*
  • dziecko 7- letnie nie wymawia jakichś głosek lub wymawia je w sposób zdeformowany
  • dziecko ma trudności z nauką czytania, pisania
  • dziecko się jąka
  • dziecko przestało mówić w określonych miejscach lub nie odzywa się do osób np. zawsze w przedszkolu lub w sklepie
  •  aby ocenić sposób połykania, pozycję  spoczynkową języka, budowę narządów mowy i wspomóc leczenie ortodontyczne
  • w każdym momencie, gdy mamy wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju mowy i komunikacji.

     

    Pamiętaj, zawsze lepiej wybrać się na konsultację i usłyszeć, że nie ma zaburzeń, niż zwlekać i przeoczyć zaburzenie na wczesnym etapie, gdy często możemy skutecznie pomóc i nie tworzą się wtórne zaburzenia, a nieprawidłowe schematy nie utrwalają! Ważne, aby oddziaływania logopedyczne były wdrożone jak najwcześniej, wtedy są większe szanse na eliminację zaburzeń.